24 maja 2013

Zarząd Gminny » Zebrania Zarządu Oddziału Gminnego ZOSP RP w Kłodzku » 2013r. » 24 maja 2013

Wykaz omówionych spraw:

1. Utrzymanie porządku w remizach i najbliższej okolicy

2. Problem spożywania alkoholu

3. Zasady współpracy Straży Pożarnej ze środkami masowego przekazu

4. Pobór wody z hydrantów do celów gaśniczych

5. Wywóz nieczystości stałych (śmieci)

6. Pozyskiwanie sponsorów przez Zarząd Gminny

7. Promocja strony internetowej OSP Gminy Kłodzko

8. Kontrola jednostek OSP przez Zarząd Gminny

9. Podjęcie uchwały w sprawie rezygnacji jednego z członków Zarządu Oddziału Gminnego oraz przyjęcie nowego członka

10. Organizacja koncertów na terenie Gminy Kłodzko – La petite messe solennelle - Dolnośląski Festiwal Muzyczny

 

Ad 1. Wszyscy druhowie gminnych jednostek OSP są zobowiązani do utrzymania porządku w swoich remizach oraz w najbliższej okolicy. Każde urządzenie po użyciu (dotyczy to zarówno sprzętu strażackiego jak i innych elementów wyposażenia remizy) powinno być doprowadzone do stanu przed użyciem. Bardzo ważną sprawą jest, aby wszelkie uszkodzenia, zwłaszcza sprzętu używanego podczas działań, były zgłaszane natychmiast do naczelnika bądź konserwatora.

Jeśli chodzi o utrzymanie czystości w okolicach remizy, polega to głównie na usunięciu zbędnych urządzeń, maszyn, a także śmieci. Dodatkowo w miesiącach letnich druhowie zobowiązani są do wykoszenia trawy, a w zimie do usunięcia śniegu. 

 

Ad 2. Przedstawiciele wszystkich jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych zostali poinformowani o konsekwencjach uczestnictwa w działaniach pod wpływem alkoholu. W momencie wyjazdu do akcji, ratownicy - także druhowie OSP - nabywają prawa funkcjonariusza publicznego (podobnie jak strażacy PSP czy Policja) i podlegają odpowiedzialności karnej. 

Podczas działań, ważna rola spoczywa na dowódcy, który odpowiada za swoich podkomendnych. To on decyduje, kto może uczestniczyć w działaniach i to on musi dopilnować aby jego załoga była w pełni sprawna i mogła wykonywać w sposób bezpieczny wszelkie działania ratownicze. Strażak znajdujący się pod wpływem alkoholu stanowi wielkie zagrożenie nie tylko dla siebie ale również dla kolegów z drużyny oraz osób, którym przybył na ratunek. 

Wszyscy członkowie OSP, bez względu na pełnioną funkcję, którzy zostaną złapani podczas prowadzonych działań ratowniczych pod wpływem alkoholu, oprócz tego, że mogą odpowiadać przed sądem, będą usuwani z szeregów Ochotniczej Straży Pożarnej w trybie natychmiastowym – zgodnie ze statutem. 

Konsekwencje będą również wyciągane wobec dowódców OSP, którzy dopuścili do akcji osobę znajdującą się pod wpływem alkoholu.  

 

Ad 3. Zasady współpracy Straży Pożarnej ze środkami masowego przekazu zostały opracowane przez zespół Komendanta Głównego i dostępne są tutaj . . .

Ad 4. Od jakiegoś czasu pojawił się problem z poborem wody z gminnej sieci hydrantowej podczas prowadzonych przez OSP działań ratowniczych 

Przybywający na miejsce pożaru strażacy Ochotniczej Straży Pożarnej muszą bardzo się spieszyć aby opanować pożar zanim spowoduje on większe straty, czy też doprowadzi do zagrożenia zdrowia i życia ludzi. Wiadomo od dawna, że podczas gaszenia pożarów kluczowym i najtańszym środkiem gaśniczym jest woda. Odpowiedzialny dowódca nigdy nie będzie się zastanawiał, czy podłączyć węże do pobliskiej sieci hydrantowej, czy też skorzystać z oddalonego innego źródła wody np. rzeki. Czas ma wszak tu wielkie znaczenie. Niestety od jakiegoś okresu, Zakład Wodociągów i Kanalizacji z/s w Krosnowicach, nalicza opłatę za korzystanie z sieci hydrantowej. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego gdyby nie to, że pieniądze pochodzą z tzw. puli strażackiej czyli pieniędzy przeznaczonych na utrzymanie OSP w gotowości bojowej. Wyobraźmy sobie sytuację, w której pali się sporych rozmiarów budynek. Przy tego typu akcjach potrzebne są ogromne ilości wody. Sytuacja taka miała miejsce niedawno na terenie jednego z powiatów województwa dolnośląskiego, gdzie rachunek za wodę opiewał na kwotę ok. 30 tys. zł. Bez takiej sumy Ochotnicze Straże Pożarne na terenie Gminy Kłodzko nie byłby w  stanie prawidłowo funkcjonować.

Zarząd OSP otrzymał zapewnie od z-ca wójta Gminy Kłodzko pani Urszuli Panterałka, że problem zostanie szybko rozwiązany.

Ad 5. W związku ze zmianą ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, a tym samym zmianą warunków gospodarowania odpadami, przedstawiciele poszczególnych jednostek OSP wypełnili tzw. deklarację śmieciową, w której musieli dokonać wyboru sposobu gromadzenia i oddawania odpadów komunalnych w jednostkach.

Ad 6. W najbliższym czasie Zarząd Oddziału Gminnego ZOSP RP w Kłodzku  podejmie działania związane z pozyskaniem sponsorów, którzy w zamian za reklamę swoich usług (np. na stronie internetowej OSP Gminy Kłodzko) regularnie będą dokonywać wpłat na rzecz prowadzonej przez Zarząd Gminny działalności statutowej.

Ad 7. Na zebraniu padło kilka propozycji dotyczących promocji strony internetowej OSP Gminy Kłodzko. Jedną z możliwości jest udostępnianie linków do Naszej strony na portalach społecznościowych np. na Facebooku czy Naszej Klasie. Ciekawą propozycję skierowano też do Z-cy Wójta Gminy Kłodzko Pani Urszuli Panterałki aby na stronie głównej Gminy Kłodzko, zamieścić link przekierowujący do strony www.osp.gmina.klodzko.pl  - propozycja została zaakceptowana!

Ad 8. W drugim półroczu 2013 roku Zarząd Oddziału Gminnego Związku OSP RP w Kłodzku wraz z gminną komisją rewizyjną przeprowadzi kontrolę w wybranej jednostce OSP Gminy Kłodzko. Podczas kontroli sprawdzana będzie m.in. zgodność działalności danej OSP ze statutem. Wnioski pokontrolne zostaną podane do wiadomości wszystkich zarządów OSP Gminy Kłodzko.

Ad 9. W związku ze złożeniem przez druha Marcina Filara (OSP Krosnowice) rezygnacji ze sprawowania funkcji Wiceprezesa Zarządu Oddziału Gminnego oraz z członkostwa w Zarządzie, przyjęto w skład Zarządu nowego członka - druha Krzysztofa Gila (OSP Krosnowice). Funkcję Wiceprezesa powierzono druhowi Władysławowi Pelczarowi (OSP Jaszkowa Dolna).

Ad 10. W ciągu kilku najbliższych miesięcy na terenie Gminy Kłodzko odbędą się koncerty muzyki klasycznej La petite messe solennelle. Koncerty zostaną zorganizowane w sześciu miejscowościach Gminy Kłodzko:

26 maja - Ołdrzychowice Kłodzkie
23 czerwca – Piszkowice
14 lipca - Jaszkowa Górna
4 sierpnia - Szalejów Dolny
15 września - Stary Wielisław
29 września - Szalejów Górny

Dyrektorem generalnym Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego oraz jednym z pomysłodawców koncertów jest Pani Magdalena Kulig. Współorganizatorem koncertów na terenie naszej Gminy są druhowie z Ochotniczej Straży Pożarnej w Jaszkowej Górnej, którzy użyczyli projektowi osobowości prawnej.  Na zebraniu uzgodniono, że na każdym z koncertów obecne będą delegacje Ochotniczych Straży Pożarnych z terenu Gminy Kłodzko.

 

W posiedzeniu udział wzięli: Dzierzbicki Zbigniew, Wyroda Ryszard, Lewandowski Ryszard, Dąbek Stanisław, Pelczar Władysław, Olejnik Marcin, Zajdel Janusz, Gil Krzysztof, Jurak Grzegorz, Janicka Joanna.

W posiedzieniu uczestniczyli również goście zaproszeni przez Prezesa ZOG OSP RP w Kłodzku: Z-ca wójta Gminy Kłodzko p. Urszula Panterałka, Naczelnik OSP Stary Wielisław Grzegorz Wisniewski, Naczelnik OSP Szalejów Dolny Mariusz Witkowski oraz druh Jakub Zaziębło z OSP Żelazno.

 
  • Dodaj link do:
  • www.facebook.com
Partner strategiczny

Gmina Kłodzko

Gmina Kłodzko
www.gmina.klodzko.pl

Sponsorzy

 

Polityka prywatności

Serwis używa cookies miedzy innymi w celach gromadzenia statystyk oraz prawidłowego funkcjonowania serwisu. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że ciasteczka będą zapisywane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj że zawsze możesz zmienić te ustawienia.